søndag 11. januar 2015

Juleferiens strikkerier

Jeg skulle egentlig feire julen hos mine foreldre sammen med søsken og nevøer men ombestemte meg brått og valgte å reise ombord til min kjære og feire julen der.
Da jeg var på åpningen av strikkebutikken på City Nord kjøpte jeg med meg en pose garn til turen og i tillegg pakket jeg ned litt mer som jeg hadde hjemme.

Jeg startet reisen midt i natta med hurtigruten Trollfjord, deilig frokost på Rødøyfjorden og videre seiling nedover vakre helgeland i nydelig vinterlys og på kvelden gikk jeg på land i Rørvik hvor min kjære ventet. For en gangs skyld var det han som sto på et kai og ventet på meg.....

På hurtigruten startet jeg med første prosjektet, herresokker i perfect, og ble ferdig med den første og var godt igang med den andre før jeg var fremme.
Jeg hadde tenkt litt taktisk når jeg tok med garn til herresokker og det viste seg å være lurt tenkt.
To par strikket og solgt så fort siste tråden var festet!


Neste prosjekt var å strikke og tove votter til småguttene mine.
Strikket i fritidsgarn med utgangspunkt i mønsteret på noen blånissevotter det var mønster på i en reklame fra husfliden for noen år siden.
Ensfarget grønn og spettet grønn til tvillingene og blåfarger til storebror. I tillegg ble det et par til av de grønne restene.
Føler meg ganske sikker på at Mielemaskinen ombord har hatt sitt første håndarbeidsoppdrag og det blir sikkert lenge til neste gang, om det blir noen neste gang.....
I alle fall, oppdraget ble vel utført og vottene kunne få snorer før de ble helt ferdige.


Neste ut på pinnene var et Amandateppe i rosa og grått.
Heklekanten måtte vente til jeg kom hjem og fant mere grått garn.


Og her åpenbarte det seg en helbom på beregningen av hvor mye garn jeg trengte til turen.
Halvveis på en lue til teppet var det rett og slett fritt for garn og det var enda en uke igjen før hjemreise......!!!


Heldigvis var det observert garn hos den lokale kjøpmannen og turen gikk dit ved første og beste anledning da vi kom til land igjen.
Men den selvsamme kjøpmannen hadde nok ikke regnet med desperate strikkedamer i romjulen for strikkekroken var tatt i bruk til salg av fyrverkeri og garnet var stuvet bort litt her og der i hyllene delvis bak fyrverkeri.
Jeg visste det skulle være noen nøster lanett og sisu å finne og jeg fant etter litt leting. På nederste hylle og bak annet stæsj som også måtte vike plassen for fyrverkeri. En hylle som skjulte seg bak et banner som reklamerte for fyrverkeri....
Følte meg mildt sagt mindre lur der jeg lå bak disken i stor varmedress og mer eller mindre i blinde fisket etter garn. For å gjøre det helt komplett kom en bestefar med barnebarn og stilte seg opp foran disken med et noe spørrende uttrykk i ansiktet mens betjeningen holdt seg på avstand....
4 nøster sisu og 4 nøster lanett fant jeg og sa meg fornøyd, og helt sikker på at jeg hadde garn nok til jeg kom hjem igjen.

Nøstene i sisu ble til et amandateppe i havskum og dette strikketøyet holdt helt til jeg kom hjem.
Avfelt og ferdig dagen etter jeg kom hjem.


Julaften ble feiret på Ottersøya utenfor Rørvik sammen med min kjære, resten av mannskapet og chiefens frue.
Været var akkurat sånn som det skal være på julaften med snø, klarvær og 11 minusgrader. Og for andre gang i mitt liv, solskinn på julaften. En gang før har det skjedd og da feiret jeg også jul ombord sammen med min kjære, og da i Kyle i Skottland.
Vi var ute og gikk tur på formiddagen og jeg fikk tatt litt bilder av båtene og omgivelsene.
Etterpå laget jeg et slags julekort med ønske om god jul.






3 kommentarer:

  1. Hei, jeg lurte på om den fine Petra kjolen du har strikket er til salgs?
    L

    SvarSlett
  2. Ok! Takk for svar!

    SvarSlett