onsdag 25. februar 2015

Babyvotter

Jeg er som kjent ganske involvert i Amandaprosjektet og kontakt for prosjektet i Bodø (nordland), og det meste av mine strikkerier til prosjektet leveres der.
Men, av og til kommer det et "nødskrik" om behov fra andre sykehus og da må man jo hjelpe til.
Denne gangen er det Rikshospitalet som har et desperat behov for votter og siden jeg ikke hadde noen single par liggende (Bodø bruker lite votter) så var det bare å hive seg rundt med pinner og garn.
På det første paret, strikket etter mønster til nyfødt fra "Myk start", synes jeg selve hånden ble veldig kort så par to og tre er strikket litt lengre.
Vottene er ønsket i størrelse 0-3 mnd så før par nr 4 tittet jeg litt på forskjellige mønstre og kom frem til en tredje variant....


Votter 0-3 mnd



Garn: Babyull som passer til pinne nr 3

Legg opp 36 masker på pinne nr 3 (2,5 om du ønsker en fastere vrangbord) og strikk vrangbord 1rett/1 vrang 5 cm.
Strikk hullrad, 2 masker rett sammen og ett kast ut omgangen.
Fordel maskene likt og strikk videre til arbeidet måler 5 cm (kortere om du ønsker en mindre vott)
Start felling.
1. omg. 1r, ssk, 12r, 2r sm,1r,1r, ssk, 12r, 2r sm, 1r.
2. omg. Strikk uten felling.
Gjenta disse to omg en gang til med to masker mindre mellom fellingene.
Deretter felles det på hver omgang til det gjenstår 2 masker på hver pinne.
Klipp av tråden og trekk den gjennom maskene.

SSK - ta to masker over på neste pinne som om du skal strikke dem og sett de tilbake på venstre pinne og strikk dem vridd sammen (du snur maskene og fellingen vil legge seg andre veien)

Hekle/tvinne en snor til hullborden.
Vottene er strikket med lang ribb for å sitte godt og kan brettes ned om det er ønskelig.
Votten er 7 cm fra ribb til tupp.







5 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. (Nytt forsøk på kommentar.) Tusen takk for flott oppskrift! Jeg har brukt den til Amanda-prosjektet når Rikshospitalet etterlyste votter for noen dager siden. Du kan se dem i bloggen min:
    http://heidiskreativesider.blogspot.no/2015/03/votter-og-turkis-sett-til.html

    SvarSlett
  3. Flotte votter og takk for oppskrift. den er lagret.

    SvarSlett
  4. Dette var veldig fine votter.
    Takk for oppskrift.

    SvarSlett