tirsdag 25. oktober 2011

Min første kjole og andre skatter

Mamma rydder på mørkeloftet......
Nå har hun gjort det med ujevne mellomrom i flere år egentlig, hun sier det er så fullt men det må da bli litt mindre for hver gang, eller??
Mye kastes av det som er samlet og stuet bort gjennom 30 år, mye flyttes nok bare og som den eneste av fire barn som bor i rimelig nærhet flyttes endel ned til meg for videre lagring eller kasting.
Mange års skolebøker, formingsprosjekter, leker og diverse.
Men innimellom dukker det opp noen små skatter.

Min første kjole, rosa med elefanter, som jeg fikk hos Mor (mormor).




Mamma sydde skjørt og vest til meg selv om hun ikke var direkte godvenn med symaskinen (eller håndarbeide generelt)




Bordveven min er også kommet i hus.



En mer enn halvfull søppelsekk med gammel, fet og hjemmespunnet garn er også kommet hjem til meg.
Mor hadde en gang i tiden sauer, som de fleste andre med småbruk, men spant ikke selv.
Garnet ble spunnet "på bygda" før hun fikk det tilbake klart til å strikkes med.
Dette fant mamma en gang det ble ryddet i fjøsen på sitt barndomshjem og det ble tatt hjem sånn at jeg kunne bruke det.
Tidligere har jeg bare fått noen nøster men nå er hele sekken havnet i min garasje.
Garnet er gammelt og gulnet, men det burde være brukbart til tykke sokker om ikke annet.
Sterke sokker blir det ikke men du verden hvor varme....



3 kommentarer:

  1. Så herlig med slike gamle skatter :)

    SvarSlett
  2. Er så koselig med gamle skatter og minnene som følger med. ^^

    SvarSlett
  3. Oi for noen skatter du har fått i hus!Q Den kjolen var bare supersøt da! :))

    SvarSlett