onsdag 14. mai 2014

Petrakjolen

Jeg er inne i en aldri så liten kjolestim nå ser jeg. Denne har jeg strikket rett og slett fordi den var så fin.
Man ser så mangt når man snoker rundt på diverse strikkesider, mye fint, noe som man greit går forbi og så de prosjektene som ikke lar seg overse!
Petrakjolen er et sånt prosjekt, og jeg som ikke har småjenter å strikke til.....

Kjolen er et mønster fra ca 1980, utgitt av sandnesgarn, og orginalt strikket i perle krepp.
Modellen heter egentlig "Putty" men en ung mor kledde opp sin datter Petra i denne kjolen, arvekjole etter seg selv, og viste den i blogg og på instagram. Interessen var overveldende og hun ga kjolen et nytt kjælenavn, Petrakjolen.
Mønsteret er utgått og hun har lagt ut mønsteret etter tillatelse fra sandnesgarn.

Min kjole er strikket i baby merino fra drops i fargen lyng og hvit, str 1 år.


Den er strikket fra toppen og ned, rett og slett genialt spør du meg.
Under armene hentet jeg opp masker i den avfelte kanten da jeg skulle strikke armene ferdig, noe som ga minimalt med montering. Bare litt trådfesting og nedsying av kanten rundt halsen og nederst på armene.
Modellen er veldig kort så jeg strikket den litt lengre i skjørtet, omtrent to cm.
Kjolen er kneppet i nakken.


I påvente at det skal dukke opp en liten familiær jentebaby (noen må da ta ansvar, strikketanten trenger variasjon fra all guttestrikk!!) så er det kanskje noen annen som ser monn i denne til en liten frøken....

2 kommentarer:

  1. Kjempefin! Og den mønsterborden var virkelig prikken over i`en :)

    SvarSlett
  2. Så fin kjole! Er du fornøyd med garnet? Er det litt strutt i kjolen? Jeg har også tenkt til å strikke med dette garnet, men er litt usikker, da jeg er (litt) nybegynner. Fulgte du oppskriften? Det er vel litt annen strikkefasthet på dette garnet og det som står i oppskriften.

    SvarSlett