torsdag 13. februar 2014

Hjemmelagde vårruller og sweet chilisaus

Det nærmer seg helg og da er det godt med litt snaddermat.
Forrige uke prøvde jeg meg på vårruller og sweet chilisaus, alt hjemmelaget og med godt resultat.
Et heldig første forsøk!
Jeg sjekket litt rundt på nett og så på forskjellige oppskrifter og endte opp med denne blandingen.

 
Vårruller
 
700g kjøttdeig - hakkes og stekes litt på pannen
1/2 pk risnudler - knekkes opp og kokes litt/trekkes noen min. i kokende vann. Ha det så i sil så vannet renner av
1 gulrot - raspes eller kuttes opp i fine strimler
1 løk - hakkes opp
litt hodekål - raspes eller kuttes opp i fine strimler
2ss soyasaus
salt
pepper
evt annet krydder, jeg brukte krydderblandingen 5 kinesiske krydder
 
2pk rispapir
olje steking, nøytral type
 
Jeg stekte kjøttet først og hadde det over i en bolle.
Så stekte jeg alle grønnsakene litt på pannen med krydder og soyaolje så de ble nesten helt ferdigstekt/mykt.
Hadde så grønnsakene i bollen med kjøttet og nudlene, bland godt.
Rispapiret vætes under lunkent vann og legges på fuktet klede og fylles med passende mengde fyll og rulles sammen.
Stekes i panne med høy kant og rikelig olje.
Vårrullene er veldig klissete og må ikke komme i kontakt med hverandre under stekingen, legges med avstand på pannen.
Stekes til passende farge.
 
Dette rekker til ca. 24 vårruller.
 
 
 
Sweet chilisaus
 
4 røde chili - kutt grovt, evt fjern frø (fjernet i halvparten)
3 hvitløksfedd - skrell og del i to
2 dl sukker
3/4 dl hvitvinseddik
1 ts salt
 
Kjør i foodprosessor til pure`
Kok opp over middels høy varme og la det koke noen minutter
 
2 strøkne ss maizenna
4 ss vann
Blandes og ha i kjelen, kok 2-3 minutter til det tykner.
 
Denne oppskriften fant jeg her og kommer nok til å bli brukt mye.
 
God helg!
 

 


1 kommentar:

  1. Det såg veldig godt ut :)
    I morgen skal jeg prøve meg på vårruller.

    Ha en fin kveld.

    Gerd Kr.

    SvarSlett