mandag 17. juni 2013

Kokt rabarbrasyltetøy - steg for steg

De fleste hager av litt eldre årgang har en rot rabarbra og minst en bærbusk, sånn var det selvfølgelig hos mor (mormor) også. Jeg fikk en rot hos henne som ble vel plassert hjemme i hagen hos mine foreldre (naturlig nok siden jeg bodde hjemme), og den har siden stått der.


Hun lærte meg å koke syltetøy av rabarbra og i helgen bar det til, den er finest å bruke før St.Hans.
Syltetøyet er litt spesielt, både veldig søtt og syrlig, og er ikke det syltetøyet det går mest av men både mannen og pappa liker det godt.

Mors kokte rabarbrasyltetøy
Du trenger:
Rabarbra
Sukker
Svisker
Rens og kutt opp rabarbra. Husk å veie når du er ferdig.

Ha i det i kasserollen og fyll opp med vann. Skal stå over natten (hvorfor vet jeg ikke)

Sik av vannet og bland i sukker. Mor hadde en kilo sukker på en kilo rabarbra, jeg bruker litt mindre. Kok forsiktig opp og la det småkoke uten lokk, syltetøyet skal kokes til det er brunt. Jeg brukte litt over to timer.




Når det begynner å få litt farge strimles svisker og has i.

Syltetøyet er ferdig når du synes det er mørkt nok. Om det blir veldig flytende kan du ta av litt saft.
Da er det bare å nyte!
Det skal visst smake ekstra godt på skalken av nystekt brød i følge mannen!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar