mandag 3. november 2014

Barselgave

Noen babyer får det plutselig så skrekkelig travelt med å komme til verden!
Strikkedamen hadde planene klare men god tid å gjøre på, trodde hun....
Værre var det med den nybakte pappan. Mannen kunne rapportere om en noe betuttet maskinist som ikke visste noe før det hele var vel overstått!

Jeg er veldig glad i fletteluen fra Marte Helgetun og med denne babyen som unnskyldning ble heftet med babyluene bestilt.
Hadde en ide om at babyluene var strikket i tynnere garn og overraskelsen var stor da jeg så at disse også skulle strikke med dobbelt garn, bare litt tynnere pinne....
Greit nok, to tråder baby merino fra drops og pinner nr 4 burde være godt innenfor i forhold til strikkefasthet men jeg var ikke i nærheten av den oppgitte omkretsen.
Med pinne 4,5 og en omgang mer mellom øreklaffene foran nærmer jeg meg og satser på at den skal bli passe siden gutten ikke var så veldig stor.
Sammen med luen har jeg strikket votter og sokker, begge med lang ribb slik at de sitter ekstra godt om kanten brettes opp.


På de tidligere luene har jeg brukt enkel tråd nepal og pinne nr 5 og de har passet fint på hoder med rett alder i forhold til størrelse.
Hadde en liggende og måtte måle den i forhold til mønsteret på de større luene og målt flatt var den to cm videre enn målet i mønsteret.....
Godt hoder kommer i forskjellige størrelser og fasonger.
Gir meg ikke med dette skal dere tro, kommer nok til å teste mønsteret med nepal, den blir noe løsere og mer fleksibel på størrelsen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar