søndag 3. juni 2018

Julie-kjolen fra klompelompe som genser

Jeg hadde lenge sett på Pia-genseren og hadde en plan om å begynne på den, eller jeg gjorde egentlig det også etter lang tid.
Garnet jeg kjøpte i første omgang ble det etterhvert amandatepper av og genserideen ble lagt litt på is.
Så ble det salg på babyull og jeg kjøpte garn på nytt og gikk igang med start fra toppen.
Men så synes jeg ermene på julekjolen var så fine......


Det ble en kjapp omstart og Julie-kjolen ble omgjort til genser.
Tok utgangspunkt i maskeantallet etter at fellingen i skjørtet var ferdig.
Ønsket meg en genser med litt mer vidde enn kjolen så jeg gikk opp en størrelse.
Jeg strikket ribb med en rett/en vrang i stedet for perlestrikk.
Ribben nede på bolen er lagt opp med mindre masker og økt ut da jeg startet med glattstrikk. (kjekt med litt stram ribb når ikke bakenden er stor nok til å holde genseren på plass....)


Mønsteret på ermene var ganske greit å strikke, største utfordringen var å henge med på hvor mønsteret startet på nytt igjen etter repetisjon.
Det det løste jeg med ett merke der mønsteret startet på nytt og da var det enkelt å telle fellingene i midten.
Men, ikke noe typisk TV-strikking de ermene....
Lengden på bolen målte jeg meg frem til på andre gensere jeg har.
Jeg har felt ned for halsen og der ble det litt oppattarbeid før jeg endte med å gjøre som jeg pleier, det ble penest.


Genseren ble akkurat som jeg hadde tenkt og er godt fornøyd.
Til nå har det vært kjekt med en tynn sommergenser i ull, varmen har ikke vært plagsom......

# Mønster - "Julie-kjole" fra Klompelompe - Strikk til hele familien.
# Garn - Babyull fra Gjestal
# Farge -Lys grønn 866
# Pinner - 2,5 og 3
# Størrelse - Large

Det er mannen som har vært fotograf denne gangen også.

2 kommentarer:

  1. Det blei ein fantastisk flott gensar i nydeleg farge. Og så godt du kledde den :)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du tok deg en tur innom bloggen min og la igjen spor etter deg!
    Nå har jeg ruslet litt rundt her inne hos deg, og så masse flott strikk! Denne genseren var helt nydelig. Jeg kommer nok igjen for å se hva du holder på med, ha en flott høst :o)

    SvarSlett