tirsdag 19. september 2017

Sjyskvætt, ruter og varme sokker

Det ble brønnbåtferie i sommer, litt lengre enn jeg først hadde tenkt men sånn blir det når man skal ha med seg alt som skjer.
Konsekvensen av at vel en uke ombord ble til to og en halv ble selvfølgelig for lite garn.
Hørt den før??
Heldigvis ordnet det seg på en god, gammeldags butikk på Herøy, av typen som har alt fra dekktøy til fiskeutstyr.


Det ble selvfølgelig strikket en hel del og jeg hadde med meg garn til to Amandatepper.
Begge er strikket i baby merino på pinne nr 3,5

Det rosa teppet er strikket i ruter og jeg har brukt 150 masker.


Det neste ble strikket i mønsteret "havskum" eller "sjyskvætt" som mannen kalte det da han ikke helt kom på hva det het.
Hadde fått med seg at det hadde noe med havet å gjøre....
Her har jeg brukt 159 masker.


Begge teppene ble smalere enn jeg hadde tenkt siden mønstret trekker sammen, spesielt det blå, men jeg satser på at det blir bredere etter vask og strekk.

Det ble garn til tykke sokker, læsta, som ble redningen da jeg måtte kjøpe mere garn i full fart.
Første paret er strikket i Perfect og passer en voksen mann.


Andre paret er strikket i godt gammeldags læstegarn, Tresko.
Det blir stødige sokker men ganske stivt og stikkete i forhold til mykheten på de som er strikket i Perfect.
Disse er også strikket i størrelse stor fot.


Siste paret er også strikket i Perfect og passer min egen fot, det vil si størrelse liten dame.


Må si jeg er litt imponert over rederiet som har tenkt på ALT da de bygde ny båt, garnholder på stolene i styrhuset!!


Ferie er så mangt men det viktigste er å gjøre noe annet enn man gjør til hverdags.
Jeg var fra Rørvik i sør og helt til Kvænangen i nord, både i nydelig vær og med tåka hengende i mastertoppene og nesten ett døgn utenfor "folkeskikken" (helt uten radio og mobildekning).
Alltid noe nytt å lære og nye steder å se når jeg er ombord på besøk hos skippermannen.





1 kommentar:

  1. Høres ut som om du ha vøre på Sigurd Dal og handlet garn �� Artig butikk det. ��

    SvarSlett