torsdag 19. mai 2016

Bøvertun til frøkna

Terskelen for å strikke noe som helst som skal klippes opp før montering er høy og kofter står absolutt høyest på den listen....
Meeen, så er det jo bare det at kofter er jo kjempefint og ikke minst praktisk på så mange måter.

På Bøvertun starter jeg i halsen og da blir jeg jo ferdig med mønsteret med en gang og så er det bare å sette inn "ræsergiret" på resten.
Ensfarget rundt og rundt er takknemlig TV strikk......


Frøkna er veldig glad i lilla så da gikk jeg for den fargen, i silja fra gjestdal.
På denne stemmer målene bedre enn på min egen som er strikket i sisu, ikke helt etter strikkefastheten denne heller.
Nå har jeg virkelig sett hvorfor så mange på disse strikkesidene snakker om løpemeter også ved skifte av garn, ikke bare strikkefasthet....

Jeg startet tidlig med koften og burde vært ferdig i god tid før bursdagen men det skar seg litt.
Et særdeles lite planlagt opphold på sykehus satte koften litt på vent, var enda midt i mønsterbordene og valgte å få pakket ned et litt enklere strikketøy. (mannen pakket en liten bag med nødvendigheter mens vi ventet på ambulansen, toalettsaker og strikketøy!)
Da jeg reiste til lofoten på påskeferie var den blitt såpass stor at den tok opp for mye plass i kofferten og ble liggende hjemme, en uke ble som kjent til to.

Selv når tre uker med gavestrikking forsvant burde det være godt mulig å bli ferdig før bursdagen men så er det jo sånn at gaver bør jo helst være litt hemmelige.... (ikke alltid like enkelt når mottaker bor under samme tak!)
Det ble hektisk aktivitet siste uka før bursdagen og symaskinen viste seg selvfølgelig fra sin aller mest sjarmerende side!!


Undertråden kjørte seg så til de grader fast at alt sto "blokk i stokk" og jeg måtte frem med skrujern og ta bort nåla for å få lirket strikkinga løs! (derfor liker jeg ikke strikketøy som involverer symaskin)

Jubilanten fikk koften pent innpakket til bursdagen med beskjed om at den skulle gjøres ferdig en dag senere...
Det som da gjensto var å dekke til sårkanten på knappestolpene og sy i knapper.
Jeg hadde kjøpt pyntebånd for å sy over sårkanten men endte til slutt med å ta opp masker å strikke belegg.
På denne koften har jeg valgt å ta opp masker langs kanten og strikke knappestolpene.


Min kofte er stadig i bruk så nå håper jeg frøkna tar sin i bruk når høsten kommer....


Mønsteret er hentet fra "Kofteboken, den store koftejakten" fra Lene Holme Samsøe og Liv Sandvik Jakobsen.

2 kommentarer: