tirsdag 24. mai 2016

Babyvest

Da garnet ble kjøpt inn var planen å strikke romper.
Eller, plan og plan.....
Jeg falt for fargen og tenkte som så at jeg kunne strikke romper og garnet ble kjøpt.
Vel hjemme oppdaget jeg at garnet var helt feil, baby merino burde vært merino extra fine, altså for tynt.

Etter et søk på nett etter inspirasjon til babytøy, flere kjenninger venter små, ble bl.a dette mønsteret lagret.
En søt vest til en liten gutt.


Mønsteret er hentet fra drops og det er gjort bare en endring i forhold til mønsteret, ribben nede.
Drops har en merkelig ide om vid ribb med felling i overgangen til rettstrikk, noe som gir en ribb som fort står litt ut og mister all funksjon i forhold til å holde fasongen på plagget.
Jeg la opp oppgitt maskeantall etter felling til ribben og fortsatte med like mange masker videre med glattstrikk.
Det er selvfølgelig litt smak og behag men jeg foretrekker en ribb som trekker litt sammen nede, synes det gir plagget bedre fasong og holder fasongen bedre gjennom bruk.

Vesten har knepping i ryggen, litt lettere å dra over hodet på en liten pjokk.


Mønsteret er hentet fra garnstudio/drops og er strikket i baby merino derfra på pinne nr 3.
Jeg la opp etter størrelse 6-9 mnd og selv om strikkefastheten stemmer ganske godt ble vesten mindre enn oppgitt mål.
Det gikk med ca 1,5 nøste på vesten.

Nå gjenstår det å se om den blir barselgave i løpet av våren....

1 kommentar: