torsdag 21. mai 2015

Kortbukse til den nye naboen

På frøkna sin bursdag fikk nærmeste naboene våre en gutt og da er det på sin plass med en liten gave, eller hva?
Har siden i fjor sommer sett så mye fint i kortbukser/rumpere og har hatt litt lyst å strikke men har ikke hatt mønster.
Det hadde jeg vel egentlig ikke nå heller, ikke sånn som jeg hadde tenkt i hvertfall men et mønster som utgangspunkt med påfølgende triksing og miksing.
Den ferdige buksa ble utrolig søt så nå håper jeg den sitter greit når poden vokser inn i den.


Mønsteret jeg har brukt som base er hentet fra boken "Strikk til smårollinger", shortsen fra prinsesettet.
Har selvfølgelig gjort endel endringer. Jeg har strikket ribb både oppe og nede, litt lengde på bena og så ble det seler.
På selene måtte jeg gjøre oppattarbeid, de første ble rett og slett for korte.
En liten tur innom babyavdelingen utstyrt med målebånd og selene fikk nok mer korrekt lengde. 
Selene er strikket med ribb og er litt fleksible på lengde, doble knapper gir mulighet for å regulere lengden litt ved å bruke bare den ene og ikke minst kan selene legges i kryss om de er litt lange.
Kortbuksen er strikket etter minste størrelsen, 3-6 mnd, og jeg har brukt baby merino fra drops.

Jeg ser for meg at dette er et søtt plagg for både varme og kalde dager. Bare bein på varme sommerdager eller med strømpebukse alle de andre dagene....

1 kommentar:

  1. Den var kjempesøt :) Likte godt blåfargen. Denne kommer nok til å falle i smak :)

    SvarSlett