mandag 5. mai 2014

Godt i gang med vintergarderoben

Med så mange søte små som skal utstyres med ull til vinteren er det best å starte tidlig så slipper tanten å stresse når temperaturen synker når høsten kommer sigende.
I fjor sommer kjøpte jeg noe Hverdags fra Du store alpakka på tilbud og hadde egentlig en plan for nøstene, men som kjent så endres planer fra tid om annen og nye ideer kommer til.
De planlagte vestene ble strikket men i annet garn og garnet har ligget til modning frem til nå.

Det ble bukser og gensere i striper.
Utgangspunktet for genseren er rullegenseren fra nøstebarn, ingen rull men ribb.
Strikkefasthet ble et spørsmål atter en gang, genseren ble endel smalere enn oppgitt i mønsteret og det ble vurdert opprekking.
Etter en liten sjekk på målene til storebrorens strikkeplagg ble det avlyst. (er denne modellen fra nøstebarn veldig romslig??)
For første gang har jeg strikket splitt i halsen for litt ekstra vidde når det skal over hodet.
Knapper er som alltid en utfordring og denne gangen ble det knapper med hvite prikker.


Buksene jeg strikket er samme modell som de aller første jeg strikket til guttene, "Babystrik på pinde 3" fra Samsøe.
Eneste forskjellen nå er at det ikke er strikket lang ribb med brett på bena. Ser for meg at det fort kan bli klumpete inni sko/støvler. Jeg har heller strikket litt mer lengde før ribben.


Hele settet er strikket i Hverdags fra Du store alpakka, pinne nr 3 og str. 2 år.
Også denne gangen med mottoet likt men ulikt.


Og selvfølgelig er "tantelappene" på plass!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar